مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:20664 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:7

بزرگترين پيروزي يك انسان از نظر خداوند چيست؟

در قرآن كريم، پيروزي و رستگاري، با واژههاي فوز، فلاح و نجات آمده و كاربرد زيادي دارد; براي نمونه، در آيه اول سورة مؤمنون آمده است: قَدْ أَفْلَحَ الْمُؤْمِنُون; به راستي كه مؤمنان رستگار شدند. و يا در سورة اعليَ، آية 14 ميخوانيم: قَدْ أَفْلَحَ مَن تَزَكَّيَ; به راستي هر كس پاكدلي پيشه كرد، رستگار شد. امّا خداوند، ظالمين (انعام، 21)، مجرمين (يونس، 17) و كافرين (مؤمنون، 117) را رستگار نميكند.

رستگاري عظيم و پيروزي بزرگ، با عنوان فوز عظيم در قرآن آمده كه اين فوز عظيم در بعضي آيات، پيروي از خدا و رسولش (احزاب، 71)، بهشت جاودان (نسأ، 13)، نجات از عذاب (انعام، 16)، دخول در كانون رحمت حق(جاثيه،30) و در نهايت، رضوان و رضايت الهي (توبه، 72) معرفي شده است و البته همة اينها در طول يكديگر واقع شده و منافاتي باهم ندارند; يعني، اطاعت از خدا و رسول او9، سبب ورود در بهشت و كانون رحمت خداوند و نيز نجات از عذاب الهي ميشود و بالاترين نعمتهاي بهشتي، رضايت خداوند از بنده است.

علامه طباطبايي; ميفرمايند: اين رضوان، حقيقت هر فوز و رستگاري بزرگي است، حتي رستگاري بزرگي هم كه با رسيدن به جنّت خُلد دست ميدهد، حقيقتش همان رضوان است، زيرا اگر در بهشت، حقيقت رضاي خدا نباشد، همان بهشت هم عذاب خواهد بود، نه نعمت.(الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمة موسوي همداني، ج 9، ص 456.)

در روايتي از امام علي بن الحسين ـ عليهما السلام ـ آمده است: خداوند در بهشت، براي بهشتيان تجلّي نموده و ميفرمايد: ...اي اوليا و اي اهل طاعت من، و اي ساكنان بهشت من كه در جوار من منزل گرفتهايد، ميل داريد به شما از كرامتي بالاتر از آنچه داريد، خبر دهم؟ عرض ميكنند: پروردگارا! آن چيست كه از اين بهشت كه هر چه بخواهيم در آن مييابيم، بهتر و بالاتر است؟ بار ديگر همان پرسش تكرار ميشود و عرض ميكنند: پروردگارا! بله. آن كدام خير ميباشد كه بهتر از اين بهشت است؟ خداي تعالي ميفرمايد: رضايت من از شما و دوستي من نسبت به شما است كه از آن لذتها و نعمتها كه در آنيد بهتر است.(الميزان، علامه طباطبايي;، ترجمة موسوي همداني، ج 9، ص 468.)

در قرآن از انسانهاي بسياري، به عنوان انسانهاي پيروز نام برده است كه بعضي از آنها عبارتند از:

1. كساني كه از آتش دوزخ دور شده و به بهشت وارد شوند; (آلعمران، 185) 2. هر كس خدا و پيامبرش را اطاعت كند و قوانين او را محترم بشمارد; (نسأ، 13) 3. مجاهدان; (نسأ، 73) 4. راستگويان; (مائده، 119) 5. مهاجران و مجاهدان في سبيل الله; (توبه، 19) 6 . شهدا; (توبه، 110) 7. مؤمنين صابر; (مؤمنون، 111) 8 . مؤمنان صالح; (جاثيه، 30; تغابن، 9; بروج، 11) 9. پرهيزگاران; (دخان، 57; نبأ، 31) و... .

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.